Новий підхід до викладання медіаграмотності, який враховує реалії гібридної війни, презентували 28 лютого експерти «Української фундації безпекових студій» та Національного інституту стратегічних досліджень в національній інформаційній агенції «Укрінформ».
Якщо звичайні курси з медіаграмотності акцентують увагу на розвитку критичного мислення, то курс, розроблений експертами УФБС та НІСД, має два додаткових нестандартних компоненти.
Першу частину курсу присвячено операціям впливу, їх історії та трансформації в епоху інтернету, особливостям сьогоднішнього медіа середовища, які посилюють їх ефективність. Друга частина навчає критичному мисленню та навичкам аналізу інформації, а третя – розвиває навички розпізнавання та створення такого елементу інформаційного протистояння, як наратив.
«Ми активно користувались як вже розробленими підходами до того, як веріфікувати інформацію, так і власними дослідженнями. Безумовно, використовували те, що розробили колеги зі СтопФейк чи фахівці з Гугл та інших міжнародних компаній, які занепокоєні поширенням дезінформації», – наголосив під час презентації один з авторів курсу, експерт НІСД Дмитро Дубов.
Майже 500 слухачів – студентів та державних службовців переважно зі сходу та півдня України – стали учасниками 22 лекційних та практичних занять, проведених фахівцями УФБС протягом трьох місяців. Значна більшість з них -слухачі Інституту підвищення кваліфікації керівних кадрів державної служби Національної академії державного управління при Президентові України. Лекції також відбулися в Одеському національному університеті імені І.І. Мечникова в Одесі та на базі Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.
«Державні службовці є однією з ключових аудиторій, стійкість до впливів якої є запорукою ефективної реалізації державної політики, а відтак – поступу держави», – підкреслила експертна НІСД та учасниця проекту Анастасія Баровська. Вона також зазначила, що вибір двох різних аудиторії з одного боку уможливив підготовку універсального курсу, цікавого і дорослим, і молоді, а з іншого – дозволив охопити активні верстви населення: і тих, хто наразі працює, і тих, хто вийде на ринок праці зовсім скоро.
Експерти відмітили значний інтерес слухачів до викладеного матеріалу. За словами голови Фундації Юлії Каздобіної, понад 96% слухачів, які взяли участь у опитуванні щодо змісту курсу, відповіли, що рекомендували би його своїм колегам. Слухачі також доволі високо оцінили зростання своєї спроможності опиратись інформаційному впливу за результатами прослуханого курсу: у середньому вони поставили 4,06 бали з 5.
Учасники прес-конференції зазначили, що курс може і має бути розширено інформацією про кібергігієну та безпеку людини в кіберпросторі. Ця знання не належать до сфери медіаграмотності, але є необхідними усім користувачам комп’ютерних мереж. Учасники проекту планують продовжити просвітницьку діяльність, і наступну ітерацію посібника буде розширено та доповнено відповідним матеріалом.
Усі відвідувачам прес конференції було запропоновано отримати копію посібника «Деструктивні впливи та негативні наративи: інструменти виявлення та протидії», надрукованого за результатами проекту. Його електронна версія буде доступна на сайті Української фундації безпекових студій на початку березня.
Виготовлення методичних матеріалів «Деструктивні впливи та негативні наративи: інструменти виявлення та протидії» стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю організації ГО «Українська фундація без пекових студій» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.